• OMX Baltic−0,41%260,93
  • OMX Riga−0,72%885,98
  • OMX Tallinn−0,07%1 684,45
  • OMX Vilnius0,22%1 004,61
  • S&P 5000,00%5 718,57
  • DOW 300,00%42 124,65
  • Nasdaq 0,14%17 974,27
  • FTSE 1000,18%8 274,7
  • Nikkei 2250,57%37 940,59
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%103,55
  • OMX Baltic−0,41%260,93
  • OMX Riga−0,72%885,98
  • OMX Tallinn−0,07%1 684,45
  • OMX Vilnius0,22%1 004,61
  • S&P 5000,00%5 718,57
  • DOW 300,00%42 124,65
  • Nasdaq 0,14%17 974,27
  • FTSE 1000,18%8 274,7
  • Nikkei 2250,57%37 940,59
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%103,55
  • 19.07.15, 11:49
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Autotootjad kihutavad Iraani

Sel nädalal lõppenud Iraani tuumakõnelused märkisid ühtlasi stardipauku maailma autotootjatele, kes nüüd üksteise võidu Iraani poole vurama hakkavad. Selgub aga, et lisaks teineteisele tuleb neil rinda pistma hakata ka Hiina autotootjaiga.
Ka Bentley tahab Iraani turul kanda kinnitada. Pildil Bentley GT V8
  • Ka Bentley tahab Iraani turul kanda kinnitada. Pildil Bentley GT V8 Foto: epa
Financial Times kirjutab, et pärast ajaloolise leppe saavutamist hakkasid autotootjad Bentley ning PSA Peugeot Citroen Iraani väga tulutõotavale turule kihutama. Nendega ühineb arvatavasti ka Briti sportautode tootja Lotus, kes juba kuulab maad vahendusfirmade osas. Bentley teeb praegu turu-uuringuid, et järgmisel aastal esimene pood avada.
Analüütikud leiavad, et Prantsuse ja Saksa autotootjad on need, kes Iraani avanenud turust enim kasu saavad. Neil ettevõtetel olid Iraanis esindused ka enne sanktsioonide kehtestamist.
Iraan on Lähis-Ida suurim autoturg, müües aastas 900 000 ning ehitades 1,1 miljonit sõidukit.  
Investeerimispanga Rothschild analüütik Vikas Sehgal lausus, et Iraanil on potentsiaali saada piirkonna suurimaks tööstuslikuks jõuks, suutes areneda nii kaugele, et aastas toodetakse kolm-neli miljonit autot.
Hea ajastus
Paljude autotootjate jaoks ei saaks Iraani turu avanemine paremini ajastatud olla, kuna tootjad otsivad pidevalt uusi turge, et tasa teha rahaline kaotus, mis tuleb aeglustuva majanduskasvuga turgudelt nagu Hiina, Brasiilia ja Venemaa.
Konsultatsioonifirma Gao Feng Advisory direktor Bill Russo nentis, et Iraani turul on väga suur potentsiaal. „Kui sa otsid nii-öelda tühja kohta ehk paika, kus sa varem pole müünud, siis see (Iraan – toim) on praegu maailma üks paremaid võimalusi,“ lisas ta.
Iraani autoturgu domineerisid varasemalt Prantsuse autotootjad Renault ja Peugeot, kes tarnisid Iraani autosid osadena, mis seejärel kohalike tootjate Iran Khodro ja Saipa poolt kokku pandi.
Peugeot müüs 2011. aastal Iraanis 450 000 autot, mis on umbes kolmandik sealsest automüügist. Seejärel aga tulid sanktsioonid, mistõttu pidi Peugeot’ turult eemalduma.
Hiina konkurendid
Tagasitee endisele turule ei saa olema lihtne. Kui Iraanile sanktsioonid kehtestati ning Lääne autotootjad lahkuma pidid, täitsid selle tühimiku üsna kiiresti Hiina autotootjad. Viimastele oli Iraan suurepärane võimalus, arvestades, et Hiina autod arenenud majandusega riikides eriti sooja vastukaja ei saanud.
„Lääne autotootjad leiavad eest autoturu, mida on Hiina autotootjad märkimisväärselt muutnud,“ kommenteeris LMC analüütik Zakia Subhan.
Hiina autotootjaile oli Iraan möödunud aastal suurim ekspordipartner. Bernstein Researchi andmeil tarnisid Hiina autotootjad Iraani 114 000 sõidukit.
„Nad (hiinlased – toim) on sellel piirkonnal kaua silma peal hoidnud,“ lausus Russo ja lisas, et nüüd, kui ka ülejäänud maailm Iraani vastu huvi tunneb, võib Hiina selles näha oma võimalust. „On aeg tegutseda,“ ütles ta.
Konkurentsi ei karda
Hoolimata sellest, et Iraani turu on üle võtnud nii Aasia kui ka kohalikud ettevõtted, ei heiduta see Peugeot’d. Prantsuse autotootja sõlmis aprillis taas lepingu Iran Khodroga, et taastada varasem tootmine. Lisaks on PSA Peugeot Citroen sõlminud juba turustuskokkuleppeid, et tuua turule ka luksuslik DS bränd.
Analüütikud usuvad, et enim saab kasu avanenud turust Saksa autotootja Volkswagen. Analüütikute hinnangul võiks Lääne autotootjate jaoks olla suurim õnnestumine see, kui õnnestuks toota uus Skoda või Dacia laadne bränd: odava hinnaklassiga autod, mida võib tarnida kõikjale üle maailma.
Iraani autotööstus, mis moodustab umbes kümnendiku riigi SKTst, oli üks esimesi, mis lõikas kasu Läänega suhete normaliseerumisest. Pärast sanktsioonide kehtestamist kuni 2013. aastal sõlmitud vahelepinguni oli aastane tootmine langenud 1,6 miljonilt ühikult 700 000ni.
Subhani hinnangul on riigi autotööstust räsinud nii imporditavate osade väike arv, ekspordikeelud, autode müügi hinnakontrollid, kõrged laenude intressimäärad kui ka rahva vähene ostujõud.
Samas oli väikesõidukite tootmine selle aasta esimeses kvartalis võrreldes aasta varasema ajaga kasvanud 31 protsendi võrra. Sanktsioonide majavõtmise jätkumisel on oodata selle numbri tublit kasvu.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 23.09.24, 07:00
Tule meeskonnaga gastronoomiareisile Itaaliasse restoranis Bacio!
Itaalia toitude restoran Bacio annab võimaluse üllatada oma meeskonda suurepäraste roogadega. Restorani ruumipaigutus pakub rohkelt võimalusi, et kujundada oma firmapidu meeldejäävaks sündmuseks.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele